פנינה קוגנוטיבית #013 כסלו י׳ח, תשעה 10/12/14

יח כסלו, תשעה 10/12/14

 

סיפור של טראמה והשלכותיו ממקור אחר. 

 

מקום אחר לגמר. 

 

נח. דמות מהתנ’ך. איש. משפחה. כשרון בנגרות (כנראה). מבולֹ מים על פני תבל. אַפּוֹקָלִיפּסָה. נח המסכן ראה דברים, שמע דברים שאף אחד ממנו יכול לדמיין. פשוט, סוף ואובדן (האם מילה אובדן באמת יכול להקיף את מה שקרה לו?) לכל מה שנח ידע; לא רק אובדן משפחתו; לא רק אובדן של אורח חיים; אלא האובדן של כל נקודות ציון שדרכם נווט בעולם. 

 

ומה עשה מסכן זה? לא היה אף מטפל. לא היה אף כדור הרגעה. לא טיפול זה ולא טיפול זה. בקיצור מצא פתרון: יין. שכחה. שינה. ניתוק. ועם הניתוק באו כל מיני השלכות (ולא זה המקום לפרט). 

 

הסיפור של נח הוא מכילֹ את הנקודות החשובות בטראמה והשפעתו על בן אדם. מהם:

בדידות מאחרים ויחסים לקויים (ובמקרה של נח: לקויים מאוד מאוד)

בלבול קטסרופית

אי יכולת להתאושש

תשוקה (ללא פרופורציות) להרגעה וניתוק

שנויים בחווית זמן שפוגעים בפרופריוספסיה1 פנימי והשלכותיו רבות (מרומז במקרא בראשית 8:22 עֹד כָּל יְמֵי הָאָרֶץ זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף וְיוֹם וָלַיְלָה לֹא יִשְׁבֹּתוּ)

 

ועם זה אפשר להסיק כמה לקחים:

נפגעי טראמאה זקוקים להרבה דברים אבל העיקר שמישהו איתם.׳איתם׳ פירושו  בלי שיפוט בלי דיבורים בלי אגנדות2 של חולי ואפילו החלמה ותפקוד. ׳איתם׳ פירושו שעדיין יש חיים בצד השני של התהום, שמישהו מחכה להם…כמו שהם.  

 

  

Proprioception, from Latin proprius, meaning “one’s own”, “individual” and perception, is the sense of the relative position of neighboring parts of the body and strength of effort being employed in movement. It also includes the sense of oneself relative to the world outside.