פנינה קוגנוטיבית #039 שבט י, תשעה 30/1/15

ברור שסליפי, הכלב האהוב שלנו, דומה במראהו לזאב. אף ארוך, אזניים גדולים, שיניים גדולים, וגוף ממש כמו זאב, חייב שהוא מהצאצאים של זאב. אבל אחרי תהליך ביות, זאב מסוכן וטורף הפך לכלב עדין. 

ניטרול מטרה האובססיה (כמו איך נמענים מלהדביק באייד׳ס) מלווה בביות של חשיבה אובססיבית. כולנו מכירים את הסלוגן התלמודי, ׳כל מה דברא רחמנא לטב עביד׳ ולכן לדעתי אין לפסול ולגנות בחשיבה אובססיבית כ׳תמיד רע׳.1 חשיבה אובססיבית היא כשרון שבמקום הנכון ובזמן הנכון מביאה דברים יפים לעולמנו. אצל הסובל מOCD המשרת המוכשר הפך לבעל הבית. 

אז המשימה שלנו כמטפלים קוגנוטיביים היא לביית שוב את חיית הבר. 

ביות מתחילה בהפרדה בין החושב למחשבה. תכונת מחשבות קשורות לחרדה שקופיות. זה אומר שכמו ששיניים שלי שקופים לי (אם לא שיש לי חור בשן שכואב לי) ואני לא מרגיש שום ריחוק ממנו כן מחשבה חרדתית. רק ברגע שיש לי איזשהו ריחוק ופרספקטיבה ממחשבה אני יכול לשפוט ולהבחין אם המחשבה היא ריאלית ושימושית. 

בנוסף לשקופויות של מחשבה קיימת עוד תכונה: סיבוכיות. זה אומר שמחשבה, במיוחד סוג מחשבות שקריטיות לקיומנו (כגון מיניות והשרדות) יוצרת סיבוך בין החושב להמחשבה וסיבוך זה עושה הרבה צרות. למשל, הוא מושך אותי ואת רגשותי לתהום וכאוס של גירוי זעם ללא צורך. ולסובל OCD הוא מושך אותו לחשיבה מעגלית ככלב שרודף אחרי זנבו2.

ועל זה נמשיך שבוע הבא.

שבת שלום גוט שבעס לכולם!

יהושע

 1וזה מאוד דומה לגישה של מילטון אריקסון, הפסיכיאטר הקסום, שבמקום לכנות פטולוגיה פסיכיאטרית או פסיכולוגית כ׳רע׳ בלי שום תועלת חיובית, התיחס לאשליות, דילוזיות, דיכאונות וכו כדבר טוב במקום הלא נכון. גישה זה נקראת Utilization

2 סרטון שממש ממחיש על מה מדובר http://youtu.be/kxig2AF1-gw